Beter gevonden worden in Google? Probeer deze 7 Tips

SEO beter gevonden worden in google
Delen:

Om beter gevonden worden in Google moet je van een aantal aspecten op de hoogte zijn. Allereerst SEO. Dit staat voor ‘Search Engine Optimalisation’ – ofwel zoekmachine optimalisatie.

You have to Bing it to win it

Microsoft Tech Department

Een term die veelal wordt gebruikt. In dit artikel nemen we een aantal vlakken onder de loep waarmee jij jouw website harmonieus kan laten samenwerken met de geliefde zoekmachine: Google. Oh ja, en deze werkt ook met Bing (die ene van Microsoft).

Pssst… Content is king

Dit is een geheim die we niet met veel delen. Dit delen we natuurlijk alleen met mensen die al affiniteit hebben met Quadrio voor beter gevonden worden in google. Waardevolle content wordt echt door heel veel concurrenten onderschat. Het is een prachtige aanvulling op je Customer Journey.

Door waardevolle content te delen laat je je expertise zien aan de buitenwereld. Neem als voorbeeld een ‘monsterblog’. Deze content wordt op den duur gevonden door mensen op Google en Bing. Zo krijg je gebruikers op je website.

Monster artikelen schrijven voor je blog

Wat is dan eigenlijk een monsterblog? Dit is een uitgebreid artikel waarin je uitgebreid op het onderwerp in gaat voor beter gevonden worden in google. Deze bevat ongeveer 5.000 à 6.000 woorden. Er zijn ook verscheiden monster artikelen die rond de 10.000 woorden zijn. Meer woorden loopt niet parallel aan het hoger scoren in Google.

Een gruwloofelijk bereik door een Podcast

Podcasts komen als paddenstoelen uit de grond en draagt bij aan beter gevonden worden in Google. Hier kan je over het algemeen veel mensen bereiken. Het proces van een podcast op Spotify krijgen werkt net iets anders dan een nummer uploaden.

 beter gevonden worden in google - podcast

Een nummertje maken wil iedereen

Bij een nummer meld jij je aan bij een muziek distro – ofwel distributor of uitgever. Deze controleert vervolgens het nummer. Als deze correct is, zal de uitgever deze naar Spotify sturen. Het audiobestand staat dan op de server van Spotify. Dit zorgt niet per direct voor beter gevonden worden in google.

Een podcastje hooghouden?

Bij een Podcast gaat dit ietsje anders. Hier moet jij zelf de audiobestanden online houden. Dit kan door op aantal manieren. Wanneer jij een stabiele en betrouwbare server hebt, kan je de bestanden daarop kwijt. Anders zijn er verscheiden externe hosting providers die zich focussen op podcasts online houden. Zelf heb ik dit op onze eigen server draaien. Het scheelt niet alleen geld, maar is voor ons ook beter bewerkbaar en in eigen beheer.

Je podcast genereert een zogenoemde ‘Feed URL’ waar alle informatie over je podcast instaat. Denk aan titel, beschrijving, categorie. Noem maar op. Spotify neemt deze gegevens automatisch over. Deezer, Stitcher en Amazon deden iets lastiger. Het uploadproces van Apple is een stuk eenvoudiger, alleen duurt het ontzettend lang voordat deze is goedgekeurd door een medewerker. Beter gevonden worden in google met je podcast.

Kennisbank

Een ander effectief middel voor beter gevonden worden in Google is een kennisbank. Hierdoor kan je website een ‘Rich snippet’ krijgen. Zie het onderstaande voorbeeld. Hier zocht ik de zoekterm ‘hoe ver de zon van ons afligt’. Google toont mij vervolgens een ‘Rich Snippet’. Deze website wordt gezien als autoriteit en brengt mensen, die overigens al geïnteresseerd zijn, naar je website.

 beter gevonden worden in google rich snippets

Doe een zoekwoorden analyse

Er zijn verschillende tools die gebruikt kunnen worden om uw zoekwoorden te analyseren. Zo is er Google Trends en Google Search Console waarin je kan zien hoe vaak er binnen een bepaald tijdsbestek op een bepaald zoekwoord is gezocht. Het goed analyseren van de zoekwoorden kost tijd.

Het is een ‘Lean proces‘ waarin je telkens iets meer naar perfectie streeft. Hoewel is uw bedrijf veel kan opleveren, is dit wel echt een vak apart. Zelf werken wij samen met externe specialisten die dit voor ons, en voor onze klanten, analyseert en door optimaliseert. Zo kan je uiteindelijk beter gevonden worden in google

Begin met het in kaart brengen van de producten en/of diensten. Op basis daarvan maak je een lijstje van zoekwoorden waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn voor je onderneming en een toegevoegde waarde bieden. Zorg er wel voor dat jein de lijst de meest interessante woorden markeert waarbij je je misschien afvraagt of je doelgroep deze woorden ook gebruikt.

Waar is je doelgroep naar op zoek

Vraag jezelf af waarom de doelgroep dit product of dienst bij jouw onderneming zou gaan kopen. Dit is je waarde propositie. Deze kan je sterk in kaart brengen met een ‘Value Proposition Canvas‘. Het allerbelangrijkste is dat je duidelijk moet hebben dat jouw product of dienst niet voor iedereen op de wereld goed werkt. Beter gevonden worden in Google begint met je doelgroep analyse.

Informatiever kan je het niet krijgen door het Klokhuis

Zo was er ooit eens een marketingbureau dat voor iedereen reclame maakte. Ze deden hun werk goed, maar kregen niet veel klanten. Toen ze zich volledig gingen focussen op marketing voor MKB-zorginstanties vlogen de aanvragen binnen. Dit is nader te verklaren met het dokter-zalf fenomeen wat dieper ingaat op het neurologisch aspect van de mens.

Gebruik goede en duidelijke URL’s

De URL – ofwel website linkje – moet echt duidelijk zijn. Het liefste moet deze ook je zoekwoord bevatten. Een URL die ‘jouwwebsite.nl/berichtje63‘ heet, zal niet zo snel gevonden worden als ‘jouwwebsite.nl/thuis-afvallen-in-6-stappen’.

Meten is Weten

Dat is iets wat wij bij Quadrio vaak zeggen. Je moet veel meten om erachter te komen wat je moet optimaliseren. Ik zag laatst een vacature voorbijkomen van Coolblue. Zij zoeken ontwikkelaars die de website door willen optimaliseren.

Vindbaarheid google meten is weten

Een van de grootste spelers op de markt met een ontzettend krachtige website staat ook niet stil. Het is niet zo dat wanneer je site af is hij lekker zijn ding kan doen voor een lange tijd. Dat zal hij dan ook zeker wel doen, maar niet met het resultaat waar je op had gerekend.

Google Analytics

Meten kan ideaal met de gratis tools van google. Met Name Google Analytics. In Analytics kan je eenvoudig zien hoeveel bezoeken je gemiddeld per maand op je website krijgt op dat woord en vergelijk dat met het aantal uit de ‘Keyword tool‘. Zo kan je zien waar je nog moet bijspijkeren.

Hotjar Insight

Hotjar Insight is een ‘heatmap software‘ die laat zien tot waar je gebruikers komen op je website. Beter gevonden worden in Google zal niet gebeuren met de statistieken van Hotjar, maar het optimaliseren van je pagina’s wel. Als je een patroon van zo’n 70% van je klanten afhaken – ofwel bouncen – op de offerte pagina is het wellicht een sterk plan om te kijken waar dat aan ligt. Ook kan je zien op welke manier je content geconsumeerd wordt en of dat ook is hoe jij het verwacht had.

Google Search Console

Deze ga ik even kopiëren en plakken van de officiele Google pagina: “Google Search Console is een online dienst van Google waarmee webbeheerders de indexeringsstatus kunnen analyseren en de zichtbaarheid van de betreffende website kunnen optimaliseren.” Duidelijker en korter kan ik het zelf niet uitleggen.

Google My Business

Google My Business kan zeker bijdragen aan beter gevonden worden in Google. Dit is hoe je gevonden wordt. Wanneer je bijvoorbeeld ‘Albert Heijn’ in Google intikt, zul je aan de rechterkant een informatie snippet zien. Deze richt je in via Google My Business. Hiervoor moet je wel eerst je adres valideren. Dit doen ze door je een code te sturen via de post. Dit gehele proces duurt vaak zo’n twee weken.

Beter gevonden worden in google my business

Merk op dat ik zelf uit Hoogeveen kom en Google mij de gegevens van de Albert Heijn in de buurt laat zien. Als ik op ‘Supermarkt’ zou zoeken, zou Albert Heijn een stapje voor hebben, doordat zij een Business pagina ingericht hebben. Alleen doen de concurrenten het ook allemaal en biedt het geen voorsprong. Leuk is dat Google het ook kan speculeren na enige tijd op basis van verzamelde data.

Plug-ins voor de WordPress Junks onder ons

Onze persoonlijke favoriet is Rankmath. Deze maakt er een soort van spel van voor de gebruiker met als doel om zo hoog mogelijk te scoren op Google. Daarnaast is YOAST ook een ontzettend krachtige. Dit is wellicht een beetje persoonlijke voorkeur. Daarnaast kost een uitgebreidere variant van YOAST wel geld. Maar het is niet dat beter gevonden worden in Google het niet waard is.

Pas wel op dat je niet te veel plug-ins gebruikt. Gelukkig is er een plug-in die dit voor je bijhoudt.. Wacht, doe maar niet…

Wordpress vindbaarheid Google

Een partner van ons is helemaal fan van SEMRush, dus die zal ik er ook maar even bijzetten. Dan is Gerard ook weer blij 😉

  1. Rankmath
  2. YOAST
  3. SEMRush

Shinen met je Social media

Tegenwoordig is het sociale media zo overgesatureerd dat het lastig is om door te breken. Alleen consistentie loont. Het zorgt indirect voor beter gevonden worden in Google. Wanneer meer mensen je pagina’s bezichtigen voor een langere tijd, zal Google dit zien als waardevolle content. Misschien een leuk weetje: zo werkt het Spotify algoritme ook. Bijvoorbeeld wanneer je nieuwe nummers uit je discovery skipt.

Social media is als een hark in de herfst waar de bladeren je klanten zijn

Jamie van Achteren

Okay, laat die quote even inzinken. Het lijkt misschien best wel gek, maar het werkt wel. Zelf werken wij samen met een externe content marketeer voor onze klanten. Uit data zien we dat de conversie ratio enorm toeneemt.

Een eersteklas header en beschrijving dat echt werkt

Een header staat bijna helemaal bovenaan in de programmeercode van de website. Het is wellicht beter bekent als ‘metadata’. Dit zijn gegevens die de eigenschappen van bijvoorbeeld je website beschrijven.

Misschien maakt een voorbeeld dit duidelijker. Als we naar de metadata van een word document kijken, zien we meestal de gegevens over de auteur, datum, aantal pagina’s en in welke taal het geschreven is.

Jouw website heeft dit ook. De belangrijkste zijn wellicht de ‘title’ – ofwel titel tag en de ‘description’ – ofwel beschrijving tag. Dit is wat Google laat zien. Voor dit artikel ziet dat er als volgt uit als ik zoek op ‘Beter gevonden worden in Google’.

Voorbeeld Google artikel

Het Evenwichtig Opbouwen van je links

Google indexeert je website als een soort waterval. Elke link wordt recursief geanalyseerd. Dit heet ook wel ‘crawlen’. Overal waar naar je verwijst zal Google opnemen. Artikels die naar elkaar verwijzen scoren daarom ook net eventjes iets beter. Zo verwijzen wij naar Customer Journey en onze Kennisbank in dit artikel.

Linkbuilding

Denk goed na hoe jij je links opbouwt in je artikelen. Het is bijvoorbeeld niet logisch om een link van de Albert Heijn te zien op een artikel over SEO-tips. Als je deze link wel gebruikt kan je aangeven in de link dat Google deze gewoon moet negeren. Dan heeft dat geen meer- of minder waarde voor beter gevonden worden in Google met uw onderneming.

Backlinks Google vindbaar

Backlinks

Als jij naar een artikel verwijst in jouw eigen artikel, is dat een backlink voor die andere persoon. Als heel veel mensen refereren naar een bepaald artikel, dan denkt Google dat dit een goed of relevant artikel is. Hetzelfde kan andersom voor jouw onderneming gebeuren. Alleen doordat hier veel misbruik van gemaakt is door de jaren heen, zijn ze hier ontzettend streng mee geworden.

Er waren bijvoorbeeld web ontwikkelaars in Amerika, Rusland en India die veel websites hadden gemaakt door de jaren heen. Voor een paar honderd euro zette zij een link naar jouw website neer op plekken die de gebruikers niet konden vinden, maar de ‘google bots en spiders’ wel dergelijk zagen.

Goed oppassen dat je dit niet misbruikt

Nu controleert Google de relevantie van de site waarnaar een pagina refereert. Pas hier dus wel echt mee op. Het kan ontzettend krachtig zijn als je dit doet met mensen die je goed kent. Bijvoorbeeld wanneer jij in de sportwereld zit kan je naar je collega-ondernemers refereren.


Bonus: beter gevonden worden in Google

Zorg ervoor dat je je customer journey – ofwel klantenreis – duidelijk in kaart hebt. Hierover hebben we ook een geheel artikel geschreven als je hier interesse in hebt. Er worden prachtige methodieken en beschrijvingstechnieken beschreven die het gehele proces duidelijk in kaart brengen voor uw onderneming.

Dit is duidelijk leesbaar, ontzettend uitgebreid, maar niet te ingewikkeld. Wel koste het ons even om het goed onder de knie te krijgen tijdens mijn Hbo-opleiding. Maar geen stress, wij zullen je geen cijfer geven voor je schema’s.

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Ontvang updates en handige tips voor jouw business

Verreik je kennis

Een doeltreffende website laten maken?

Gemakkelijk in beheer en stap-voor-stap uitgelegd!

website laten maken