Verkopende teksten schrijven met snel resultaat. Verkoopteksten zijn tegenwoordig niet meer weg te denken en worden zelfs in 2021 nog flink onderschat. Dat is raar, toch? Ons advies is dan ook om nu gewoon te stoppen met aanklooien en direct met deze vijf tips aan de slag te gaan. Gelukkig ben je hier aan het juiste adres.
Door het internet zijn veel bedrijven overgesatureerd en is het dodelijk voor je bedrijf om achter te blijven. Persoonlijk mag ik graag schrijven; ik vind het echt leuk om te doen. Tenzij het een verplichting wordt.
“Schrijvers dienen te worden gelezen, niet te worden gezien of gehoord.,,
Daphne du Maurier
Door de jaren heen heb ik veel ervaring op gedaan en zelfs een aantal interessante schrijfcursussen mogen volgen. Dit – en inzage in de website statistieken – hebben ervoor gezorgd dat ik weet wat voor soort teksten goed werken én welke teksten het minder goed doen. Het mooie hiervan is dat er een soort partroon in zit: Een geheime formulie die ik in dit artikel met je ga delen.
Inhoudsopgave
Pssst.. dit geheim niet delen met je concurrenten…
Zo, nu zal ik je aandacht zeker getrokken hebben. Maar hoe werkt dit nou eigenlijk? Voor we die vraag kunnen beantwoorden, moeten we eerst wat algemene termen behandelen. Het is belangrijk om te weten dat je je lezer niet probeert te manipuleren, zodat ze iets bij je af gaan nemen. Eerst verdiep je je in het probleem van je klant of gebruiker. Daarna biedt je daar een goede oplossing voor. Het vaststellen van je customer journey kan je hier bij helpen.
We hadden al benoemd dat slechte teksten funest zijn voor jouw onderneming. Een mooi voorbeeld – en dit is ontzettend goed te zien in de productverkoop – is dat wanneer je een product op bijvoorbeeld Bol.com of Amazon wilt verkopen.
Wanneer je meer conversie zou willen behalen, zal jij jezelf moeten onderscheiden van de andere verkopers. Dit kan je doen door mooie en duidelijke afbeeldingen te gebruiken. Ook moet je tekst hier goed op aansluiten. Als je een laptop verkoopt zet je daarom niet alleen de specificaties in de tekst, maar puur wat het de klant op zal leveren.
De meeste zullen namelijk weinig affiniteit hebben met hardware specificaties. Maar wanneer je benoemt dat je daardoor de meeste zware spellen eenvoudig kan draaien, zal het voor de meeste veel duidelijker zijn.
Wat zijn nou eigenlijk verkoopteksten?
Wil je verkopende teksten schrijven, dan dien je een aantal vragen voor de lezer te beantwoorden: als eerste ga je scherpstellen welk belangrijkste probleem je oplost van de klant. Hierbij helpt het enorm als je het waarde propositie canvas – ofwel VPC – invult dat in de onderstaande video wordt toegelicht. Vervolgens ga je stilstaan bij de oplossing. Goede teksten zorgen er ook voor dat jouw website of product beter gevonden zal worden in zoekmachines zoals Google.
Waarmee of op welke manier jij het probleem zal oplossen. Vervolgens is het voor de lezer belangrijk om te weten wat is het resultaat van deze oplossing is. Waartoe lijdt het en hoe kan de klant of gebruiker dit voor zich zien. Als laatste ga je stilstaan wat de reden is dat mensen juist voor jouw bedrijf moeten kiezen.
De aandacht trekken van je lezer
Er zijn een aantal manieren om je verkopende teksten schrijven op te krikken naar een hoger niveau. Het eerste wat je lezer zal zien is je titel. Het is zo belangrijk dat je deze titel pakkend maakt. Maar hoe doe je dat?
Verkopende teksten schrijven begint daarom met een pakkende titel. Neem als voorbeeld de titel van dit artikel onder de loep. Hiervoor heb ik een nummer genoemd: 5 tips. Verder heb ik onderzocht wat anderen gebruikten en wat goed werkte.
Zo kwam ik achter de term: ‘verkopende teksten schrijven’ en ‘verkoopteksten’. Hetgeen wat mist is een krachtwoord. Hier heb ik bewust voor gekozen, omdat de titel anders te lang werd. Nu zijn er een drietal tips die ik je mee kan geven voor het schrijven van verkoopteksten: AIDA, TIPS en – je raadt het misschien al – krachtwoorden.
Gebruik altijd AIDA en TIPS voor verkopende teksten
AIDA is een afkorting dat staat voor: awareness, interest, desire en action. Ofwel aandacht, interesse, verlangen en actie. Het model wordt nog altijd gebruikt in de marketing. Vooral wanneer het desbetreffende bedrijf een reclameplan ontwikkeld.
TIPS is een stappenplan die je helpt met het schrijven van commerciele teksten. Verkopende teksten schrijven met TIPS
De lezer aanzetten tot actie
Andy Maslen geeft zeven geweldige tips in zijn boek over persuasive copywriting. Ofwel overtuigend tekstenschrijven. Maar wat is een call-to-action? Een call to action – ofwel CTA – is eigenlijk een soort oproep aan de bezoeker. Deze is vaak per pagina afgestemd. Bijvoorbeeld offerte aanvragen, lees meer, contact opnemen of afspraak maken. Een goede call to action is ontzettend belangrijk voor de effectiviteit van de website. Ook hier heeft Andy Maslen een zevental ontzettend goede tips over. Niet te verwarren met verkoopteksten schrijven met TIPS.
7 tips voor een onweerstaanbare Call to Action
De eerste is KISS wat staat voor keep it simple, stupid. Verwacht niet van je klant om na te denken. Vraag hen om één ding te doen, en slechts één ding. Op het moment dat je begint met het toevoegen van opties, beperk je de effectiviteit van je call-to-action veel meer.
Ten tweede is het belangrijk dat je woorden zoals ‘als’ vermijdt wanneer jullie verkopende teksten schrijven. ‘Als’ zegt dat er een andere optie is – die er natuurlijk is, maar het is niet onze taak om die aan te bieden. ‘Als’ zegt dat zelfs de schrijver er niet van overtuigd is dat bestellen een goed idee is.
Verder kan je een bepaalde deadline opnemen als dat mogelijk is. Dit kan je ook doen door het aantal mensen dat kan profiteren van de speciale prijs of bonusgeschenk te beperken of verkopende teksten schrijven. Of wat dan ook. Schaarste is een prachtige motivator voor mensen om je product of dienst aan te schaffen.
Daarnaast denk je aan de ‘vraag’ in termen van de behoeften van de klant, niet die van jezelf. Waarschijnlijk moet je meer abonnementen, boeken, softwarepakketten of voertuigen verkopen. Zij daarentegen niet. Woorden als ‘winst’, ‘meedoen’, ‘verbeteren’, ‘genieten’ en ‘ontspannen’ zijn dus veel krachtiger dan woorden zoals ‘bestellen’, ‘inschrijven’ of ‘toepassen’.
Ook kan je je lezer eraan herinneren waarom ze in eerste instantie hebben besloten om bij jou te kopen. Benadruk of herhaal het belangrijkste voordeel van je product of dienst. Je hoeft niet in detail te treden. Maar je zou de belofte kunnen verwerken in de oproep tot actie zelf.
Niettemin is het belangrijk om een laatste stukje geruststelling te geven, zoals een goede review of een geld-terug-garantie. Op deze manier zal de laatste twijfel in het hoofd van je klant als sneeuw voor de zon wegsmelten.
Als laatste is het belangrijk om alles goed te controleren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de URL die je hebt opgenomen correct is. Klik op elke link, tekst en plaatje. Als er een telefoonnummer is, bel deze dan. Als er een e-mailadres is, stuur dan een test berichtje.
Bonus: de what, so what? methode
Enige tijd geleden heb ik een cursus mogen volgen van Tamsin Henderson. Zij is een professionele copywriter uit Cambridge Engeland. Een golden nugget uit deze cursus – iets wat ik nogsteeds wekelijks toepas – is het what, so what? model.
Kenmerken (feature) | What | So what |